در استان يزد در حال حاضر 17 موزه فعال وجود دارد .

یزدفردا : عزيز ا... سيفي مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين خبر افزود : از اين 17 موزه 10 مورد تخصصي و بقيه موزه هاي مردم شناسي هستند كه برخي وابسته به اين اداره كل وبرخی دیگر وابسته به ساير سازمانها و يا بخش خصوصي مي باشند. از موزه هاي تخصصي استان مي توان به موزه آئينه و روشنايي ، موزه اسناد و مدارك، سكه و مردم شناسي حيدرزاده، موزه آب و موزه اسناد و نسخ خطي ميرزا محمد كاظميني ، موزه علوم و موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی در یزد وموزه زيلو و پلاس ، موزه سفال و سراميك، و موزه پست در میبد اشاره كرد .
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان يزد:سيفي در ادامه خاطرنشان ساخت : موزه آئینه و روشنایی تنها موزه تخصصي آئينه و انواع وسايل روشنايي در سطح كشور مي باشد و در موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده نيز سكه هاي قديمي مربوط به 42 دوره تاريخي نگهداري مي شود كه متعلق به دوره هخامنشي تا عصر حاضر مي باشد . همچنين مجموعه اي از اسكناس هاي قديمي از زمان ناصرالدين شاه تا عصر حاضر نيز در آن به چشم مي خورد .
سيفي در ادامه افزود : از ديگر موزه هاي مهم استان مي توان به موزه زيلو و پلاس ميبد اشاره كرد كه در محل كاروانسراي شاه عباسي ميبد قرار دارد . اين موزه در سال 81 افتتاح شده و زيلوهاي موجود در آن به دو گروه قديمي و جديد تقسيم شده است . تعداد زيلوهاي قديمي آن به 50 تخته مي رسد و از جمله قديمي ترين آنها زيلويي متعلق به سال 808 هجري قمري است .
وي در ادامه اضافه كرد : به غير از موزه هاي تخصصي در استان در شهرستانهاي ابركوه ، مهريز ، اردكان و ميبد ، موزه هاي مردم شناسي وجود دارد كه به نوعي جلوه هايي از زندگي مردم را در گذشته هاي دور به تصوير مي كشند . از جمله اشياء موجود در اين موزه ها اسناد و قباله هاي قديمي ، لباس هاي سنتي ، ابزار و ادوات كشاورزي و جنگي و ... مي باشد .
سيفي در پايان خاطرنشان ساخت : در كل موزه هاي استان حدود 53 هزار شيء نگهداري مي شود و هرساله اين اشياء قديمي و زيبا گردشگران زيادي را به خود فرا مي خواند .
در نوروز امسال نيز موزه آب و آئينه و روشنايي بيشترين بازديد كنندگان را به خود اختصاص داده اند .

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا